1 december 1915: het station is open!
SpoorhuisOud4
Perron midden jaren '30
3 september 1950 - laatste passagierstrein
30 mei 1986 - laatste goederentrein

De geschiedenis van het Spoorhuis Vinkeveen beslaat al meer dan 100 jaar.
Onderstaand lees je de geschiedenis in het kort, en hier kun je een PDF lezen met veel foto’s over de bijzondere geschiedenis van het Spoorhuis Vinkeveen.

De feestelijke opening op 1 december 1915. Tout Vinkeveen is uitgerukt.

Het Spoorhuis Vinkeveen -markant monument

 

Het Spoorhuis Vinkeveen is een voormalig station aan de verdwenen spoorlijn Aalsmeer – Nieuwersluis. Het stationsgebouw, feestelijk geopend op 1 december 1915, is uitzonderlijk ongeschonden de tijd doorgekomen. De laatste passagiers- trein vertrok op 3 september 1950, de laatste goederen-trein op 30 mei 1986. Plaatselijk staat het  bekend als Het Spoorhuis. Het karakteristieke gebouw – een ware tijdcapsule –  is van oktober 2015 tot maart 2016 gerestaureerd en nu beschikbaar voor evenementen, foto-shoots, lezingen en culturele producties. Bewoner Gert Tetteroo voert de directie over dit inspireerde gebouw.

Stationchef Kooijman (van 1916 tot 1937) met dochter Neeltje
Stationchef Boellaard (van 1937 tot 1950) met 'spiegelei'.
Jan Kolenberg (1950 - 1968) van Van Gend en Loos met kleinkinderen.
Jan en Alie Stoof (1968 - 2010) op hun 50-jarig huwelijksfeest in 2010.

Het Spoorhuis heeft van 1915 tot 1950 dienst gedaan als Station Vinkeveen. Dhr. C van Leeuwen (helaas nog geen foto’s van, wie heeft ze??) was hier van december 1915 – april 1916 stationchef. Hij werd opgevolgd door Jacob Kooijman (1916-1937) en Teun Boelaard (1937 – 1950).  Na 1950 – toen het passagiersvervoer over de nooit erg rendabele spoorlijn werd gestaakt –  is het in gebruik geweest als depot voor Van Gend & Loos / ATO onder leiding van Jan Kolenberg (1950 – 1968).Hierna namen Jan en Alle Stoof het Spoorhuis onder zich (1968 – 2010), eerst als fietsenmakerij en daarna bric-a-brac winkel met rommelmarkten. et spoortracé, waarover tot 1986 nog goederen- en speciale treinen reden, is gemakkelijk te herkennen in het landschap; er is  een wandelpad aangelegd, het Bellopad. In 2011 kocht het Vinkeveense bedrijf VOBI het Spoorhuis aan. 
Hier lees je de volledige geschiedenis van het Spoorhuis

De restauratie van het Spoorhuis in 2015/2016

Restauratie: De restauratie begon maandag 5 oktober 2015. Eigenaar VOBI nam het exterieur en de constructieve zaken voor zijn rekening, bewoners Gert Tetteroo en Arnold Dolfing het interieur met de cruciale hulp van vriend Klaas Pater en een geweldig restauratie-team van VOBI en de gebroeders Pater. Hun uitgangspunt: met respect voor de vele historische details het pand klaar te maken voor de volgende 100 jaar. Op 1 december 2015 vierden wij midden in de verbouwing de 100e verjaardag van het pand. Op 7 maart 2016 openden Commissaris van de Koning Willibrord van Beek en burgemeester Maarten Divendal het flink opgefriste Spoorhuis. Het bovenhuis is net als vroeger, toen de stationschef en zijn familie hier woonden, bewoond. De begane grond is weer publiek toegankelijk en kan gehuurd worden voor bijzondere evenementen. Ook hei-sessies, vergaderingen en brainstorm dagen vinden hier een inspirerend onderkomen. Het Spoorhuis is klaar voor nog weer 100 jaar!

Spoorhuis voor de restauratie
Heropening op 7 maart 2016, met burgemeester Divendal en CdK Willibrord van Beek
Wachtkamer voor de restauratie
Wachtkamer na de restauratie
Het Spoorhuis is klaar voor de komdende 100 jaar
Arnold Dolfing, Gert Tetteroo en hun hond Timmie.